Legislatie conexa cu cresterea, comercializarea, cazarea, reproductia si detinerea animalelor de rasa
1) LEGISLATIE COMUNITARA: CONVENTIA EUROPEANA PENTRU PROTECTIA ANIMALELOR DE COMPANIE.
PARLAMENTUL ROMANIEI
LEGE nr. 60 din 24 martie 2004
privind ratificarea Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie, semnata la Strasbourg la 23 iunie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifica Conventia europeana pentru protectia animalelor de companie, semnata la Strasbourg la 23 iunie 2003 (...)
Preambul
Statele membre ale Consiliului Europei care semneaza aceasta conventie:
Luand in considerare ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai buna coeziune intre membrii sai;
Recunoscand ca omul are o obligatie morala de a respecta toate creaturile vii si tinand cont ca exista o legatura speciala intre om si animalele de companie (...)
Constienti de diferitele conditii care guverneaza achizitionarea, detinerea, inmultirea in scop comercial sau necomercial, instrainarea sau comertul cu animale de companie (...)
Au cazut de acord dupa cum urmeaza:
Articolul 1 - Definitii
(1) Prin animal de companie intelegem orice animal detinut de catre om sau destinat spre a fi detinut in special in si pe langa casa, pentru amuzamentul personal sau companie.
(2) Prin comert cu animale de companie intelegem toate tranzactiile practicate in mod regulat, in cantitati substantiale, cu scopul de a obtine profit si care implica transferul proprietatii asupra animalelor implicate.
(3) Prin cresterea si pastrarea comerciala a animalelor de companie intelegem cresterea si pastrarea practicate in principal in scop comercial si in cantitati substantiale (...)
Articolul 2 - Destinatie si implementare
(1) Fiecare Parte se angajeaza sa ia masurile necesare pentru a pune in aplicare dispozitiile acestei conventii in ceea ce priveste:
a) animalele de companie detinute de catre o persoana fizica sau juridica, pe orice proprietate sau in orice locatie, care sunt destinate comercializarii sau cresterii si pastrarii in scop comercial a acestora, precum si cele aflate in adaposturile pentru animale (...)
Articolul 3 - Principii de baza pentru bunastarea animalelor
(1) Nimeni nu trebuie sa cauzeze inutil durere, suferinte fizice sau psihice unui animal de companie.
(2) Nimeni nu trebuie sa abandoneze un animal de companie.
Articolul 4 - Detinerea
(1) Orice persoana care detine un animal de companie sau care are in grija un animal de companie trebuie sa fie responsabil de sanatatea si bunastarea acestuia.
(2) Orice persoana care detine sau are in grija un animal de companie trebuie sa-i asigure conditii, ingrijiri si atentie tinand cont de nevoile etologice ale animalului in functie de specie si rasa, si in special trebuie sa:
a) ii asigure hrana potrivita si apa, in cantitate suficienta;
b) sa ii asigure posibilitatea de miscare adecvata;
c) sa ia toate masurile necesare pentru a impiedica situatia in care animalele ar putea deveni libere.
(3) Un animal nu va fi detinut ca animal de companie daca:
a) conditiile enumerate in alineatul (2) de mai sus nu sunt indeplinite; sau
b) conditiile sunt indeplinite, dar in ciuda acestuii fapt, animalul nu se poate adapta captivitatii.
Articolul 5 - Reproductia
Orice persoana care selectioneaza un animal de companie pentru reproductie este responsabil sa aiba in vedere caracteristicile anatomice, fiziologice si comportamentale care ar putea constitui riscuri pentru sanatatea si bunastarea descendentilor sau a femelei-mama.
Articolul 6 - Limita de varsta pentru achizitionare
Nici un animal de companie nu poate sa fie vandut persoanelor sub 16 ani fara consimtamantul expres al parintilor sau al altor persoane care exercita responsabilitati parentale (tutori). (...)
Articolul 8 - Comercializarea, cresterea si detinerea in scop comercial, adaposturile pentru animale
(1) Orice persoana care, la momentul intrarii in vigoare a Conventiei, creste sau detine animale de companie in scop comercial sau care administreaza un adapost pentru animale trebuie sa faca o declaratie cu privire la activitatile sale autoritatilor competente intr-un interval stabilit de fiecare Parte. Orice persoana care intentioneaza sa inceapa una dintre aceste activitati trebuie sa isi declare intentia autoritatii competente.
(2) In declaratie trebuie sa mentioneze:
a) speciile animalelor de companie care sunt sau vor fi implicate;
b) persoana responsabila si cunostintele sale;
c) descrierea dotarilor si echipamentelor care sunt sau vor fi utilizate.
(3) Activitatile mentionate mai sus pot fi exercitate numai daca:
a) persoana responsabila poseda cunostintele si aptitudinile necesare exercitarii activitatii respective, fie in urma pregatirii profesionale in domeniu, fie avandexperienta suficienta cu animalele de companie; si
b) daca dotarile si echipamentele utilizate pentru activitate se supun cerintelor mentionate in Articolul 4.
(4) Autoritatile competente trebuie sa determine, in baza declaratiilor facute conform cu prevederile alineatului (1) daca conditiile stipulate in alineatul (3) sunt sau nu indeplinite.
Daca nu sunt indeplinite in mod adecvat, autoritatile competente vor recomanda masuri si, daca este considerat necesar pentru binele animalelor, va interzice inceperea sau continuarea activitatii.
(5) Autoritatile competente trebuie, in conformitate cu legislatia nationala, sa supravegheze indeplinirea sau nu a acestor conditii (...)
Articolul 10 - Interventii chirurgicale
(1) Interventiile chirurgicale destinate modificarii aspectului unui animal de companie sau altor scopuri necurative vor fi interzise si, in special:
a) codotomia;
b) cuparea urechilor;
c) sectionarea corzilor vocale;
d) ablatia ghearelor si dintilor.
(2) Exceptii de la aceste interdictii vor fi permise numai daca:
a) un medic veterinar considera interventia noncurativa necesara fie din motive medical-veterinare, fie in interesul unui animal anume;
b) pentru a impiedica reproductia.
(3) a) Interventiile in cursul carora animalul va suferi sau risca sa sufere dureri severe vor fi efectuate numai sub anestezie si numai de catre un medic veterinar sau sub supravegherea unui medic veterinar.
b) Interventiile pentru care anestezia nu este necesara pot fi efectuate de catre o persoana competenta, in conformitate cu legislatia nationala. (...)
Articolul 14 - Programe de informare si educare
Partile se angajeaza sa incurajeze dezvoltarea programelor de informare si de educare pentru a promova constientizarea si cunoasterea dispozitiilor si principiilor prezentei conventii in randul organizatiilor si persoanelor fizice implicate in: detinerea, cresterea, dresajul, comertul si adapostirea animalelor de companie. In aceste programe atentia trebuie atrasa in special asupra urmatoarelor subiecte:
a) necesitatea ca dresajul animalelor de companie in scop comercial sau pentru competitii sa se efectueze de catre persoane avand cunostintele si competentele corespunzatoare;
b) necesitatea de a descuraja:
(i) oferirea drept cadou a animalelor de companie persoanelor cu varsta de pana la 16 ani fara consimtamantul expres al parintilor lor sau al altor persoane care exercita responsabilitati parentale;
(ii) oferirea animalelor de companie ca premii, recompense sau bonusuri;
(iii) inmultirea neplanificata a animalelor de companie;
c) posibilele consecinte negative pentru sanatatea si bunastarea animalelor salbatice, in cazul achizitionarii sau introducerii lor ca animale de companie;
d) riscurile presupuse de achizitionarea iresponsabila a animalelor de companie, fapt care duce la cresterea numarului animalelor nedorite si abandonate (...)
Drept care, subsemnatii, autorizati in acest scop, am semnat prezenta conventie.
Intocmita la Strasbourg la 13 noiembrie 1987, in franceza si engleza, ambele texte fiind in mod egal autentice, intr-un singur exemplar care va fi depus in arhivele Consiliului Europei.
....................................................................................................................................................................................................................
2) LEGEA 205/2004 PRIVIND PROTECTIA ANIMALELOR
Legea 205/2004 privind protectia animalelor republicata 2014, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 14 iunie 2004.
(..)
Art. 2
In sensul prezentei legi, prin detinator de animale se intelege proprietarul, persoana care detine cu orice titlu valabil, precum si orice persoana fizica sau juridica in ingrijirea careia se afla animalul.
Art. 3
Detinatorii de animale au obligatia de a asigura aplicarea normelor sanitare veterinare si de zooigiena privind adapostirea, hranirea, ingrijirea, reproductia, exploatarea, protectia si bunastarea animalelor.
Art. 4
Detinatorii de animale au obligatia de a avea un comportament lipsit de brutalitate fata de acestea, de a asigura conditiile elementare necesare scopului pentru care sunt crescute, de a nu le abandona si/sau izgoni.
Art. 5
(1) Detinatorii de animale au obligatia de a asigura acestora, in functie de nevoile etologice, specie, rasa, sex, varsta si categorie de productie, urmatoarele:
a) un adapost corespunzator;
b) hrana si apa suficiente;
c) posibilitatea de miscare suficienta;
d) ingrijire si atentie;
e) asistenta medicala.
(2) Detinatorilor de animale le este interzis sa aplice rele tratamente si cruzimi.
Art. 6
(1) In sensul prezentei legi, prin rau tratament se intelege comportamentul brutal, abuzul in utilizarea animalelor, supunerea animalelor la eforturi inutile, precum si neasigurarea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (1).
(2) In sensul prezentei legi, prin cruzime fata de animale se intelege:
a) omorarea animalelor, cu intentie;
(...)
h) maltratarea si schingiuirea animalelor;
i) interventiile chirurgicale destinate modificarii aspectului unui animal sau altor scopuri necurative, cum ar fi codomia, cuparea urechilor, sectionarea corzilor vocale, ablatia ghearelor, coltilotul ciocului si dintilor;
j) provocarea de suferinte fizice si psihice prin orice mijloace;
k) despartirea puilor de mama pana la varsta de minimum opt saptamani de viata;
(....)
Art. 10
(1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor**) reprezinta autoritatea nationala in domeniul protectiei animalelor.
(2) Conditiile de detinere, adapostire si intretinere a animalelor se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
----
*** Conform art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitatii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 215/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor se infiinteaza prin reorganizarea Agentiei Romane pentru Siguranta Alimentelor, a Agentiei Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, precum si a unor servicii care functioneaza in structura aceluiasi minister.
Art. 11
(1) Detinatorii de animale pot detine animale salbatice, potrivit legii, numai daca sunt autorizati de directia sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Conditiile privind detinerea animalelor salbatice se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, la propunerea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Detinatorii de animale pot detine animale salbatice pe o perioada determinata de timp, in vederea ingrijirii si recuperarii fizice, pentru animalele aflate in impas de supravietuire, cu acordul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 12
(1) Detinatorii de animale au obligatia de a ingriji si trata in mod corespunzator un animal bolnav sau ranit.
(...)
Art. 13
Detinatorii de animale care selectioneaza un animal pentru reproductie au obligatia de a respecta caracteristicile anatomice, fiziologice si comportamentale ale speciei si rasei respective, astfel incat sa nu fie compromise performantele, sanatatea si bunastarea descendentilor.
(...)
Capitolul III - Conditii privind comertul cu animale, transportul animalelor, precum si folosirea acestora in scop publicitar, in spectacole, expozitii, competitii si manifestari similare
Art. 15
Autoritatea Nationala Sanitra Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, din considerente privind protectia animalelor sau conservarea speciilor de animale existente pe teritoriul tarii, poate impune anumite conditii, precum si limita sau interzice importul, exportul, tranzitul si comertul cu animale, tinand cont de reglementarile comunitare.
Art. 16
(1) Transportatorii au obligatia de a transporta animalele in conditii corespunzatoare, in functie de specie, stare fiziologica, sex, varsta, categorie de productie, pentru a evita ranirea ori epuizarea fizica si/sau psihica a acestora.
(2) Conditiile privind transportul animalelor se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(...)
Capitolul IV - Interventii chirurgicale
Art. 19
(1) Animalele sunt supuse interventiilor chirurgicale numai in cazurile motivate.
(2) Interventiile chirurgicale se efectueaza sub anestezie locala sau, dupa caz, generala, numai de catre medici veterinari.
(3) Interventiile chirurgicale se efectueaza in spatii autorizate, cu exceptia situatiilor in care interventia se impune la fata locului.
(4) Manoperele medicale care pot provoca suferinta animalului trebuie efectuate de catre medicul veterinar.
(...)
Capitolul VII - Sanctiuni
Art. 25
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda:
a) uciderea animalelor, cu intentie, fara drept;
(...)
e) ranirea sau schingiuirea animalelor;
f) interventiile chirurgicale destinate modificarii aspectului unui animal sau altor scopuri necurative, cum ar fi codomia, cuparea urechilor, sectionarea corzilor vocale, ablatia ghearelor, coltilotul ciocului si dintilor.
(2) In cazul condamnarii pentru una dintre infractiunile prevazute la alin. (1), instanta poate dispune ca pedeapsa complementara interdictia de a detine animale pentru o perioada de la un an la 5 ani.
Art. 26
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 5 alin. (1);
b) nerespectarea dispozitiilor art. 6 alin. (2) lit. e)-g), k) si m);
c) nerespectarea dispozitiilor art. 14;
d) nerespectarea dispozitiilor art. 30 alin. (3).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 de lei.
Art. 27
In cazul savarsirii de doua ori a faptelor prevazute la art. 25 alin. (1) lit. a) si b) de catre proprietarul animalelor, pe langa amenda contraventionala se aplica si masura confiscarii animalelor. In acest caz, toate animalele vor fi cazate in adaposturi care functioneaza pe langa consiliile locale, in vederea adoptiei sau a valorificarii, in conditiile legii.
Art. 28
In cazul constatarii unei infractiuni, instanta poate dispune pe seama proprietarului interdictia de a detine animale pe o perioada de 5 ani.
Art. 29
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 26 se fac de persoane imputernicite, potrivit atributiilor de serviciu, din cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si al Ministerului Afacerilor Interne.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 26, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 26 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul VIII - Dispozitii finale
Art. 30
(1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, Ministerul Afacerilor Interne, prin organele abilitate, in colaborare cu reprezentantii organizatiilor de protectie a animalelor, monitorizeaza aplicarea prezentei legi.
(2) Pentru indeplinirea prevederilor prezentei legi, persoanele imputernicite, potrivit atributiilor de serviciu, din cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si al Ministerului Afacerilor Interne au acces in cladiri, adaposturi si alte locuri unde sunt tinute animalele, precum si dreptul de a solicita orice informatie si documente necesare controlului si de a preleva probe pentru cercetari si analize de laborator.
(3) In situatia in care locul unde sunt tinute animalele se afla la domiciliul sau resedinta detinatorilor de animale, accesul persoanelor prevazute la alin. (2) in acest spatiu se face cu acordul detinatorului. In lipsa acordului, detinatorul de animale are obligatia de a face dovada respectarii dispozitiilor art. 5.
Art. 31
Normele metodologice de aplicare a prezentei legi se aproba in termen de 60 de zile, prin ordin comun al ministrului internelor si reformei administrative si al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor*), cu consultarea reprezentantilor organizatiilor de protectie a animalelor.
-------
*) A se vedea Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si al ministrului internelor si reformei administrative nr. 31/523/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 205/2004 privind protectia animalelor (in prezent Ministerul Internelor si Reformei Administrative are titulatura Ministerul Afacerilor Interne).
Art. 32
Ordinele prevazute la art. 10 alin. (2), art. 11 alin. (2), art. 12 alin. (2) si art. 16 alin. (2) se emit in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 33
(1) Radiodifuziunea si Televiziunea Romana promoveaza programe de protectie a animalelor.
(2) Ministerul Educatiei Nationale, in cadrul orelor de educatie civica, va promova actiuni de protectie a animalelor.
(...)
.................................................................................................................................................................................
3) MICROCIPARE - INREGISTRARE IN RECS. ORDINUL ANSVSA NR.1/2014
ORDINUL NR.1/2014 al ANSVSA a intrat în vigoare de la 1 Martie 2014. Ordinul stipuleaza identificarea câinilor cu stăpân de pe teritoriul României.
(...)
Art. 2
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor controleaza modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
(...)
Art. 2 - Definitii
In sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) mijloc de identificare - microcip in care sunt inscrise informatiile necesare identificarii unice a animalului;
b) microcip - dispozitiv pasiv de identificare cu ajutorul frecventei radio, programabil o singura data, care respecta cerintele standardului ISO 11784 si anexei A a standardului 11785, utilizeaza tehnologia HDX sau FDX-B si poate fi citit de un dispozitiv de citire compatibil cu standardul ISO 11785;
c) cititor - dispozitiv portabil sau stationar capabil sa citeasca codurile microcipurilor ce utilizeaza tehnologia HDX si FDX si sa le afiseze electronic conform standardului ISO 11784;
d) cod de tara - cod format din 3 (trei) cifre, respectiv 642, reprezentand codul ISO al Romaniei, acordat in conformitate cu ISO 3166;
e) cod unic de identificare - cod numeric alcatuit din 15 cifre utilizat pentru identificarea individuala a cainilor la nivel national, inscris pe un microcip a carui structura este detaliata in anexa nr. 2;
f) caine cu stapan - orice caine identificat si inregistrat conform prezentelor norme care apartine unei persoane fizice sau juridice;
g) utilizator al Registrului de evidenta a cainilor cu stapan - unitati medicale veterinare de asistenta inregistrate in Registrul unic al cabinetelor medicale veterinare cu sau fara personalitate juridica, detinut de catre Colegiul Medicilor Veterinari, precum si universitatile care detin clinici veterinare universitare, care solicita si sunt licentiate de catre Colegiul Medicilor Veterinari;
h) identificator si operator al Registrului de evidenta a cainilor cu stapan - orice medic veterinar de libera practica titular al unei unitati medicale veterinare de asistenta, orice medic veterinar angajat al unei unitati medicale veterinare de asistenta si medicii veterinari care isi desfasoara activitatea in clinicile veterinare universitare;
i) identificare - ansamblu de operatiuni si proceduri care au ca scop individualizarea unui animal utilizand mijloace permanente de identificare, stabilite de prezentele norme;
j) inregistrare - operatiunea de culegere si introducere in Registrul de evidenta a cainilor cu stapan a datelor de identificare ale animalului, evenimentelor, informatiilor veterinare si a datelor de identificare ale proprietarului;
k) Registru de evidenta a cainilor cu stapan - colectie de informatii aflata in gestiunea Colegiului Medicilor Veterinari, ce cuprinde datele de identificare ale animalului, evenimentelor, informatiilor veterinare si datele de identificare ale proprietarului, nominale, pastrate in forma electronica si arhivate intr-o baza de date;
l) pasaport - document, conform modelului prevazut de Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 577/2013 al Comisiei din 28 iunie 2013 privind modelele de documente de identificare pentru circulatia necomerciala a cainilor, pisicilor si dihorilor domestici, stabilirea de liste de teritorii si tari terte si cerintele referitoare la format, punere in pagina si limba ale declaratiilor care atesta respectarea anumitor conditii prevazute in Regulamentul (UE) nr. 576/2013 al Parlamentului European si al Consiliului;
m) eveniment - fatarea, vanzarea, cumpararea, pierderea, disparitia, furtul, regasirea, moartea unui caine, schimbarea adresei proprietarului, schimbarea proprietarului;
n) licenta de utilizator al Registrului de evidenta a cainilor cu stapan - drepturi de utilizare a Registrului de evidenta a cainilor cu stapan acordate de catre Colegiul Medicilor Veterinari;
o) furnizor de microcipuri - orice persoana juridica care produce, importa si/sau comercializeaza pe teritoriul Romaniei microcipuri conforme cu cerintele prezentelor norme;
p) furnizor primar de carnete de sanatate si/sau pasapoarte - orice persoana juridica care tipareste si comercializeaza pe teritoriul Romaniei carnete de sanatate si/sau pasapoarte conforme cu cerintele prezentelor norme;
q) furnizor secundar de carnete de sanatate si/sau pasapoarte - orice persoana juridica care achizitioneaza de la un furnizor primar si comercializeaza pe teritoriul Romaniei carnete de sanatate si/sau pasapoarte conforme cu cerintele prezentelor norme;
r) carnet de sanatate - document ce contine cel putin informatiile prevazute de anexa nr. 3.
Art. 3 - Obiective generale
(1) Prezentele norme stabilesc activitatile, atributiile, responsabilittile, regulile si documentele referitoare la implementarea si operarea Registrului de evidenta a cainilor cu stapan, denumit in continuare RECS, pe intreg teritoriul Romaniei, prin inregistrarea utilizatorilor, identificatorilor si operatorilor RECS, identificarea individuala si inregistrarea fiecarui animal si a evenimentelor din viata lui, a proprietarului acestuia, inregistrarea informatiilor veterinare si scoaterea din evidenta in cazul mortii.
(2) Cainii circula pe teritoriul Romaniei numai identificati si inregistrati potrivit prevederilor prezentelor norme si insotiti de carnete de sanatate.
(3) Utilizatorii RECS implicati in activitatea de identificare si inregistrare a cainilor garanteaza confidentialitatea tuturor datelor colectate, inclusiv a datelor cu caracter personal, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(4) Utilizatorii, identificatorii si operatorii RECS se supun procedurilor de inregistrare la Colegiul Medicilor Veterinari, denumit in continuare CMV, in vederea obtinerii licentei de utilizare care confera drepturi de acces si inregistrare a evenimentelor in RECS.
(5) Cainii se identifica exclusiv prin implantarea unui microcip in termen de maximum 90 de zile de la fatare, dar in orice caz inainte de vanzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea in spatii publice a acestora, de catre medici veterinari din unitatile medicale veterinare de asistenta inregistrate in Registrul unic al cabinetelor medicale veterinare cu sau fara personalitate juridica, detinut de catre CMV, precum si din universitatile care detin clinici veterinare universitare, inregistrati ca identificatori si operatori ai RECS.
Art. 4 - Termene de identificare si inregistrare
(1) Cainii se identifica si se inregistreaza cu respectarea urmatoarelor termene:
a) cainii nou-nascuti cu proprietar - in termen de maximum 90 de zile de la fatare, dar in orice caz inainte de vanzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea in spatii publice a acestora;
b) cainii adulti cu proprietar - pana la data de 1 ianuarie 2015 si in orice caz inainte de vanzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea in spatii publice a acestora si cel mai tarziu inaintea vaccinarii contra rabiei;
c) cainii proveniti din adaposturile publice - in momentul adoptiei, inainte de a parasi adapostul;
d) inregistrarea in RECS a cainilor identificati se realizeaza odata cu microciparea si eliberarea carnetului de sanatate, in cazul prezentarii proprietarilor la sediul utilizatorilor RECS, respectiv in maximum 5 zile de la implantarea microcipului, in cazul deplasarii medicului veterinar la sediul proprietarului sau in cazul in care, din motive tehnice, nu a fost posibila inregistrarea in RECS.
(2) Cainii neidentificati si neinregistrati aflati in spatiile publice sunt considerati caini fara stapan si sunt tratati conform prevederilor legislatiei specifice in vigoare.
(3) Cainii identificati inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme cu un microcip cu cod unic de identificare corespunzator standardelor ISO 11784 sau 11785 vor fi inregistrati in baza de date si se vor emite carnete de sanatate noi, conform prezentelor norme.
(4) Cainii identificati inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme cu un microcip care nu corespunde standardelor ISO 11784 sau 11785 vor fi identificati, inregistrati si se vor emite noi carnete de sanatate conform prezentelor norme.
Art. 5 - Conditii
(1) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la art. 3, CMV se asigura ca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) cainii cu stapan sunt identificati si inregistrati in RECS;
b) datele privind vaccinarea contra rabiei, deparazitarea si sterilizarea sunt inregistrate si actualizate;
c) pentru fiecare caine identificat si inregistrat se elibereaza un carnet de sanatate cu serie si numar unic;
d) in cazul pierderii, deteriorarii se elibereaza un carnet de sanatate cu serie si numar unic, asigurand trasabilitatea cu originalul;
e) pentru cainii care parasesc teritoriul Romaniei se elibereaza la solicitarea proprietarului, suplimentar fata de prevederile lit. c), un pasaport.
(2) CMV va permite accesul tuturor proprietarilor de caini la RECS, in vederea verificarii datelor si documentelor de identificare, pentru animalele detinute de catre acestia.
(3) Conditiile de utilizare a RECS se stabilesc de catre CMV.
(4) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, denumita in continuare ANSVSA, controleaza si are acces neconditionat la RECS.
Art. 6 - Inregistrarea utilizatorilor RECS
(1) In vederea acordarii drepturilor de acces si a licentei de utilizare a RECS, medicii veterinari de libera practica, titulari ai unittilor medicale veterinare, depun in scris sau electronic la CMV solicitarea de inregistrare ca utilizator al RECS, conform procedurilor CMV.
(2) In vederea acordarii drepturilor de acces si a licentei de utilizare a RECS pentru clinicile veterinare universitare, responsabilii acestora trebuie sa depuna in scris sau electronic la CMV solicitarea de inregistrare ca utilizator al RECS, conform procedurilor CMV.
(3) In vederea verificarii in RECS a cainilor capturati, persoanele responsabile din cadrul adaposturilor publice vor accesa RECS, conform procedurilor CMV.
(4) CMV verifica indeplinirea conditiilor legale de functioanre si elibereaza licenta de utilizator al RECS.
(5) In vederea inregistrarii medicilor veterinari ca identificatori si operatori RECS, acestia se vor inregistra in baza de date, conform procedurilor CMV.
(6) CMV poate retrage licenta de utilizare a RECS in urmatoarele situatii:
a) la cererea utilizatorului;
b) la constatarea neindeplinirii conditiilor legale de functionare;
c) la constatarea neindeplinirii conditiilor de exercitare a profesiei;
d) la constatarea neindeplinirii conditiilor de utilizare a RECS;
e) la solicitarea ANSVSA.
Capitolul II - Identificarea si inregistrarea cainilor cu stapan
Art. 7 - Obligatiile proprietarilor
(1) Proprietarii cainilor au obligatia sa identifice si sa inregistreze animalele in RECS in termen de 90 de zile de la fatare sau inainte de vanzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea in spatii publice a acestora.
(2) Proprietarii de caini cu varsta mai mare de 90 de zile la data intrarii in vigoare a prezentelor norme au obligatia de a identifica si inregistra animalele in RECS pana la 1 ianuarie 2015 sau inainte de vanzarea, donarea, vaccinarea contra rabiei sau scoaterea in spatii publice a acestora.
(3) In vederea inregistrarii cainilor, proprietarii au obligatia de a solicita identificatorului si operatorului RECS identificarea electronica cu microcip aprobat conform prezentelor norme, efectuarea actiunilor sanitar-veterinare obligatorii conform prevederilor legale, inregistrarea in RECS, eliberarea carnetului de sanatate si a pasaportului, dupa caz.
(4) Pentru indeplinirea cerintelor prevazute la alin. (3), proprietarii cainilor au obligatia sa prezinte medicilor veterinari documentele si informatiile de identificare necesare.
(5) In cazul deplasarii cainilor in spatiile publice pe teritoriul Romaniei, proprietarii acestora au obligatia de a detine asupra lor carnetul de sanatate al animalelor, care atesta efectuarea actiunilor sanitar-veterinare, precum si identificarea si inregistrea in RECS.
(6) In cazul deplasarilor in strainatate, suplimentar fata de elementele descrise la alin. (5), proprietarii sunt obligati sa detina asupra lor si pasaportul animalului.
(7) Proprietarii de caini au obligatia de a notifica medicului veterinar de libera practica utilizator al RECS, in termen de 7 zile, evenimentele referitoare la animal: vanzare, cumparare, pierdere, disparitie, furt, donatie, moartea.
(8) In cazul mortii animalului, proprietarii au obligatia de a solicita medicilor veterinari de libera practica, organizati in conditiile legi, utilizatori ai RECS, scoaterea din evidenta si consemnarea mortii in carnetul de sanatate.
(9) In cazul vanzarii sau donarii cainelui, atat vechiul, cat si noul detinator al cainelui au obligatia sa solicite utilizatorilor RECS sa inregistreze in acest registru schimbarea datelor proprietarului si noua adresa.
(10) Proprietarii cainilor au obligatia sa achite contravaloarea costurilor legate de identificarea si inregistrarea in RECS, a serviciilor prestate de catre unitatile medicale veterinare de asistenta sau de clinicile veterinare universitare.
(11) La gasirea unui caine pierdut, persoanele care l-au gasit au obligatia de a anunta, dupa caz si/sau proximitate, cea mai apropiata sectie de politie sau serviciul specializat pentru gestionarea cainilor fara stapan infiintat la nivelul unitatii administrativ-teritoriale pe a carei raza teritoriala a fost gasit cainele, in vederea depistarii si anuntarii proprietarului.
Art. 8 - Obligatiile utilizatorilor, identificatorilor si operatorilor RECS
(1) Unitatile medicale veterinare de asistenta sau clinicile veterinare universitare au obligatia de a achizitiona si utiliza pentru identificarea cainilor exclusiv microcipuri care respecta cerintele tehnice descrise in anexa nr. 1.
(2) Utilizatorii RECS au obligatia de a verifica si actualiza permanent datele cu privire la animale, ca urmare a solicitarii proprietarilor sau ca urmare a efectuarii actiunilor veterinare.
(3) Medicii veterinari identificatori si operatori ai RECS sunt responsabili de efectuarea identificarii cainilor si de inregistrarea acestora in RECS, potrivit legii.
(4) Medicul veterinar identificator si operator al RECS are urmatoarele obligatii:
a) sa verifice identificarea cainilor prin scanarea-citirea microcipului implantat si verificarea inregistrarii in RECS, solicitand proprietarului carnetul de sanatate;
b) sa identifice cainii neidentificati, inregistrand totodata datele proprietarului acestora;
c) sa introduca in RECS, pe loc, dupa aplicarea microcipului si efectuarea actiunilor veterinare, datele cu privire la animalele identificate si proprietarii acestora, conform formularului electronic de identificare;
d) sa completeze, sa semneze, sa parafeze carnetul de sanatate si sa inmaneze documentul proprietarului animalului;
e) sa elibereze pasapoartele cainilor la cererea proprietarilor;
f) sa respecte conditiile si procedurile stabilite de catre CMV;
g) sa vaccineze contra rabiei doar cainii care sunt identificati conform prezentelor norme.
(5) Medicii veterinari identificatori si operatori ai RECS sunt recunoscuti ca medici veterinari autorizati de catre ANSVSA sa vaccineze cainii contra rabiei, sa completeze, sa certifice, sa parafeze, sa semneze si sa stampileze rubricile aferente din pasaportul si carnetul de sanatate al cainelui.
(6) Toti utilizatorii RECS trebuie sa detina un cititor capabil sa citeasca microcipurile care respecta cerintele tehnice descrise in anexa nr. 1.
(7) Implantarea microcipului se realizeaza exclusiv de catre medicii veterinari inregistrati ca identificatori si operatori ai RECS.
Art. 9 - Obligatiile CMV
(1) CMV are obligatia de a raspunde solicitaarilor privind accesul si eliberarea licentei de utilizator al RECS.
(2) In vederea indeplinirii sarcinilor prevazute la alin. (1), CMV, cu respectarea conditiilor legale de functionare si de exercitare a profesiei, comunica conditiile de utilizare si elibereaza licenta de utilizare a RECS.
(3) In cazul in care raspunsul la solicitarile prevazute la alin. (1) este negativ, CMV comunica solicitantului motivul respingerii cererii de acordare a licentei de utilizator al RECS.
(4) In cadrul activitatii de gestiune a RECS, CMV monitorizeaza activitatea utilizatorilor RECS si comunica ANSVSA abaterile si neconformitatile constatate.
(5) In vederea gestionarii RECS, CMV elaboreaza proceduri tehnice operationale cu informarea utilizatorilor RECS si a ANSVSA.
(6) In cazul sesizarii unor abateri grave privind functionarea si operarea RECS, CMV are obligatia sesizarii ANSVSA in vederea derularii de controale oficiale.
(7) CMV are obligatia de a retrage in 24 de ore licenta de utilizator al RECS la neindeplinirea de catre acesta a conditiilor legale de functionare, conditiilor de exercitare a profesiei, conditiilor de utilizare a RECS sau la solicitarea ANSVSA.
Art. 10 - Obligatiile ANSVSA
(1) ANSVSA, prin serviciile specializate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, controleaza activitatea privind RECS.
(2) ANSVSA, prin serviciile specializate din cadrul directiilor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, are obligatia de a raspunde sesizarilor CMV prin efectuarea controalelor oficiale.
(3) ANSVSA efectueaza controale la furnizorii de microcipuri si la furnizorii primari de pasapoarte si carnete de sanatate in vederea verificarii respectarii prevederilor prezentelor norme.
(4) In cazul constatarii nerespectrii de catre furnizori a prevederilor prezentelor norme, ANSVSA retrage acestora aprobarea de comercializare si valabilitatea seriilor emise.
(...)
Art.13 - Obligatiile persoanelor care adopta caini
(1) Persoanele sunt obligate sa adopte din adaposturi doar animale identificate si inregistrate in RECS, cu actiunile sanitar-veterinare efectuate conform prevederilor legale, pentru care s-a eliberat un carnet de sanatate valid.
(2) Adaposturile publice si private care detin caini adoptati la distanta sunt proprietarii de drept ai animalelor si au obligatia de a respecta cerintele privind identificarea si inregistrarea in RECS a animalelor cazate in acest scop.
Capitolul IV - Gestionarea carnetelor, pasapoartelor si a microcipurilor
Art. 14 - Gestionarea carnetelor de sanatate si a pasapoartelor
(1) In vederea inregistrarii si aprobarii ca furnizor de carnete de sanatate si/sau pasapoarte, fiecare furnizor va depune la ANSVSA o solicitare scrisa insotita de un model/o mostra de carnet de sanatate si/sau de pasaport.
(2) ANSVSA, dupa verificarea conformitatii modelelor/mostrelor de carnete de sanatate si/sau de pasapoarte depuse, aloca serii si numere unice tuturor furnizorilor aprobati.
(3) ANSVSA va posta pe site-ul propriu lista furnizorilor aprobati carora li s-au alocat serii si numere unice pentru tiparirea carnetelor de sanatate si/sau a pasapoartelor pentru animale de companie.
(4) Unitatile medicale veterinare de asistenta, universitatile care detin clinici veterinare si institutiile publice care detin caini de serviciu vor achizitiona carnete de sanatate si/sau pasapoarte doar de la furnizorii aprobati de catre ANSVSA.
(5) Carnetele de sanatate si pasapoartele se completeaza si se elibereaza exclusiv de catre unitatile medicale veterinare de asistenta, universitatile care detin clinici veterinare universitare si institutiile publice care detin caini de serviciu utilizatori ai RECS, conform procedurilor CMV.
Art. 15 - Gestionarea microcipurilor
(1) In vederea inregistrarii si aprobarii ca furnizor de microcipuri, fiecare furnizor va depune la ANSVSA o solicitare scrisa insotita de urmatoarele:
a) dovada ca detine un angajament scris cu producatorul pentru furnizarea microcipurilor pe teritoriul Romaniei, in original (pentru producatorii din strainatate, aceasta va fi tradusa in limba romana de catre un traducator autorizat din Romania);
b) copii legalizate ale rapoartelor de testare realizate de Comitetul International pentru Inregistrarea Animalelor (ICAR);
c) fotografie in format digital a microcipului pentru care se solicita aprobarea;
d) mostra de microcip pentru care se solicita aprobarea;
e) copie a certificatului de inregistrare la Registrul comertului, certificata de solicitant pentru conformitate cu originalul;
f) copie de pe BI/CI al/a reprezentantului legal, certificata de solicitant pentru conformitte cu originalul.
(2) ANSVSA, dupa verificarea conformitatii microcipurilor, va posta pe site-ul propriu lista furnizorilor si a modelelor de microcipuri aprobate.
(3) Unitatile medicale veterinare de asistenta, universitatile care detin clinici veterinare si institutiile publice care detin caini de serviciu vor achizitiona si vor utiliza exclusiv microcipuri conforme prevederilor prezentelor norme, comercializate de catre furnizori aprobati.
(4) Furnizorii de microcipuri vor comercializa microcipuri aprobate exclusiv catre unitatile medicale veterinare de asistenta, universitatile care detin clinici veterinare universitare si institutiile publice care detin caini de serviciu, utilizatori ai RECS.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), furnizorii de microcipuri pot comercializa microcipuri aprobate si catre consiliile locale, urmand ca acestea sa le puna la dispozitia utilizatorilor RECS cu scopul identificarii si inregistrarii cainilor din localitatile apartinand unitatii administrativ-teritoriale pe care o reprezinta.
(6) In carnetul de sanatate, numarul de identificare al animalului de companie va fi aplicat sub forma de eticheta autocolanta.
(7) In pasaport, codul de identificare al animalului de companie va fi scris de mana direct in rubrica "codul alfanumeric al transponderului", fiind interzisa aplicarea de etichete autocolante care sa contina numarul microcipului.
Art. 16 - Dispozitii finale
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, cainii achizitionati de catre cetatenii romani sau rezidenti ai statului roman, inclusiv cetateni din alte state membre ale Uniunii Europene, chiar si cu titlu gratuit, vor fi inregistrati si/sau identificati, dupa caz, conform noilor prevederi, in termen de 5 zile.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, expunerea si/sau comercializarea cainilor in petshopuri, canise si expozitii se efectueaza doar daca sunt identificati, inregistrati si insotiti de carnetul de sanatate.
(3) Persoanele care au achizitionat caini din petshopuri, canise sau expozitii au obligatia de a notifica medicul veterinar de libera practica organizat in conditiile legii, identificator si utilizator al RECS, in termen de 7 zile, in vederea inregistrarii noului proprietar in RECS.
(4) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, niciun microcip implantat unui caine nu se poate elimina decat cu acordul ANSVSA.
(5) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, niciun microcip care a fost folosit la identificarea si inregistrarea unui caine nu poate fi reutilizat.
(6) Orice alta modalitate de identificare alternativa nu se va putea utiliza pentru un caine care a fost deja identificat prin implantarea unui microcip. Cainii identificati printr-un mijloc de identificare alternativ se identifica prin microcipare si se inregistreaza in RECS.
(7) In cazul in care microcipul implantat unui caine nu mai este functional, se va implanta un nou microcip, iar noul cod de identificare atribuit cainelui va fi inregistrat in RECS cu asgurarea legaturii dintre cele doua coduri de identificare si a trasabilitatii animalului.
(8) Dupa data de 31 decembrie 2014 este interzisa detinerea de caini neidentificati si neinregistrati.
(9) Prevederile prezentelor norme intra in vigoare la 60 de zile de data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17 - Anexe
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele norme.
Anexa nr. 1 la norme - CERINTELE TEHNICE care trebuie indeplinite de mijloacele oficiale de identificare a cainilor existenti pe teritoriul Romaniei
1. Cerinte generale
a) Microcipul se implanteaza parenteral, in conditii aseptice, in zona gatului, cu ajutorul unui implantator/unei seringi.
b) Unicitatea codului trebuie garantata de catre producator.
c) Producatorul microcipului trebuie sa fie inregistrat conform procedurilor Comitetului International pentru Inregistrarea Animalelor (ICAR).
2. Microcipul folosit pentru identificarea cainilor trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) codul emis de transponder trebuie sa fie unic;
b) sa permita o citire rapida;
c) sa poata fi aplicat doar o singura data;
d) sa fie steril, sterilizat cu o substanta recunoscuta si aprobata la nivelul Uniunii Europene.
3. Dimensiunile microcipului folosit pentru identificarea cainilor
a) Diametrul microcipului folosit pentru identificarea cainilor trebuie sa fie intre 1,2 si 2,2 mm.
b) Lungimea microcipului folosit pentru identificarea cainilor trebuie sa fie intre 2,0 si 15,00 mm.
c) Greutatea maxima a microcipului folosit pentru identificarea cainilor trebuie sa fie de 0,2 g.
4. Cerintele tehnice de performanta ale microcipului folosit pentru identificarea cainilor
a) Microcipul trebuie sa fie un dispozitiv pasiv, numai pentru citit, fara surse de alimentare cu energie, care nu emite radiatii si nu are parti in miscare, constituit dintr-un circuit integrat si o antena, ambele incluse intr-o capsula de sticla, transparenta, biocompatibila si tratata antimigratie, care utilizeaza tehnologia HDX sau FDX-B, conform standardelor ISO 11784 si anexei A a standardului ISO 11785.
b) Microcipul trebuie sa fie lizibil cu ajutorul unor cititoare conforme cu standardul ISO 11785, care pot citi transpondere HDX sau FDX-B si trebuie sa indeplineasca cerintele stabilite de ISO 24631-3.
c) Microcipul trebuie livrat cu urmatoarele tipuri de dispozitive: seringa de unica folosinta cu ac steril sau aplicator refolosibil si ace sterile si cu 3 etichete autocolante cu numarul transponderului.
d) Frecventa transponderului folosit pentru identificarea cainilor trebuie sa fie de 134,2 kHz +/- 1,5 kHz.
e) Structura codului microcipului va fi urmatoarea:
(i) primele 3 caractere ale transponderului reprezinta codul de tara, conform standardului ISO 3166, pentru Romania acesta fiind 642;
(ii) urmatorul caracter reprezinta cifra zero;
(iii) urmatoarele 3 caractere reprezinta codul fabricantului; (iv) urmatoarele 8 caractere reprezinta codul unic de identificare, utilizat pentru identificarea individuala a unui animal la nivel national.
f) Distanta de citire a microcipului trebuie sa fie:
(i) minimum 12 cm cand este citit cu un cititor portabil;
(ii) minimum 50 cm cand este citit cu un cititor stationar.
g) Pentru a putea indeplini cerintele referitoare la distanta de citire minima, microcipurile trebuie sa indeplineasca urmatorii parametri:
(i) transponderele HDX trebuie sa aiba o putere minima de activare a campului magnetic cel mult egala cu 1,2 mA, masurata conform standardului ISO 24631-3, partea 7.6.5, si vor dezvolta o amplitudine modulatoare echivalenta cu 10 mV, masurata in conformitate cu standardul ISO 24631-3, punctul 7.6.7, la o putere a campului magnetic mai mica sau egala cu 1,2 mA;
(ii) transponderele FDX-B vor avea o putere minima de activare a campului magnetic cel mult egala cu 1,2 mA, masurata in conformitate cu standardul ISO 24631-3, partea 7.6.4, si vor dezvolta o amplitudine de modulare echivalenta cu 10 mV, masurata conform prevederilor standardului ISO 24631-3, partea 7.6.6; la o putere a campului magnetic cel mult egala cu 1,2 mA.
h) Transponderele HDX si FDX trebuie sa transmita codul stocat corect in conditii de temperatura cuprinse intre -20°C si + 40 gC si in conditii de umiditate cuprinse intre 40% rH si 80% rH.
Anexa nr. 2 la norme - STRUCTURA MICROCIPULUI
Codul unic de identificare al unui animal se va citi conform tabelului de mai jos:
Tipul mijlocului de identificare Codul de identificare al animalului Interpretarea caracterelor inscrise in transponderul folosit pentru identificarea cainilor
Microcip 6420XXX99999999 642 – codul de tara
0 – cifra obligatorie ceruta dee ISO 11784
XXX – codul fabricantului
99999999 – codul unic de identificare al cainelui
Anexa nr. 3 la norme - Informatii continute de carnetul de sanatate
I. Carnetele de sanatate utilizate pe teritoriul Romaniei vor contine minimum urmataorele informatii:
A. Carnet de sanatate:
- seria si numarul unic al carnetului de sanatate (conform alocarii efectuate de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor);
B. Date despre caine:
1. codul de identificare;
2. data nasterii;
3. specia;
4. rasa;
5. sex;
6. culoare;
7. semne particulare.
C. Date despre proprietar 1:
1. numele si prenumele proprietarului/detinatorului;
2. CNP-ul proprietarului/detinatorului;
3. adresa:
- localitate;
- strada;
- numar;
- judet.
D. Date despre proprietar 2:
- numele si prenumele noului proprietar/detinator;
- CNP-ul proprietarului/detinatorului 2;
- adresa proprietarului/detinatorului 2: localitate, strada, numar, sat, judet.
E. Date aferente actiunilor veterinare la care este supus animalul:
1. data vaccinarii/deparazitarii;
2. serie valabilitate vaccin;
3. produsul antiparazitar utilizat;
4. semnatura si parafa medicului veterinar.
F. Instructiuni
1. Obligatii ale proprietarilor:
(i) sa identifice si sa inregistreze animalele in termen de 90 de zile;
(ii) sa prezinte medicilor veterinari documentele si informatiile de identificare necesare;
(iii) sa detina asupra lor carnetul de sanatate al animalelor; (iv) sa detina asupra lor si pasaportul animalului in cazul deplasarilor in strainatate;
(v) sa notifice medicului veterinar, in termen de 7 zile, evenimentele referitoare la animal: vanzare, cumparare, pierdere, disparitie, furt, donatie, moartea;
(vi) sa solicite medicilor veterinari scoaterea din evidenta si consemnarea mortii in carnetul de sanatate;
(vii) sa solicite utilizatorilor Registrului de evidenta a cainilor cu stapan sa inregistreze in acesta schimbarea datelor proprietarului si noua adresa;
(viii) sa deparaziteze periodic animalele;
(ix) sa prezinte animalele pentru efectuarea vaccinarii antirabice.
Vaccinarea contra rabiei a cainilor si a pisicilor in varsta de peste 3 luni in Romania este obligatorie.
Pentru verificarea datelor cainelui in Registrul de evidenta a cainilor cu stapan accesati: www.registru-caini.ro
(...)
.......................................................................................................................................................................................................
4) LEGEA nr.258/2013 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDONANTEI DE URGENTA A GUVERNULUI nr. 155/2001 PRIVIND APROBAREA PROGRAMULUI DE GESTIONARE A CAINILOR FARA STAPAN
14. După articolul 13 se introduc 6 noi articole , articolele 131-136, cu următorul cuprins:
Articolul 131
Persoanele juridice de drept public sau de drept privat care cresc sau adăpostesc provizoriu câini sunt direct răspunzătoare, prin reprezentantul lor legal, de respectarea legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Articolul 132
Este obligatorie sterilizarea câinilor cu sau fără stăpân aparţinând rasei comune, metişii acestora, excepţie făcând exemplarele cu regim special prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţei de urgenţă.
Articolul 133
(1) Proprietarii, deţinătorii temporari ai câinilor, persoane fizice şi persoane juridice de drept public sau de drept privat, adăposturile publice şi ale asociaţiilor şi fundaţiilor pentru protecţia animalelor care dau spre revendicare şi adopţie câini au obligaţia să îi înregistreze în Registrul de evidenţă a câinilor cu stăpân.
(2) Unităţile medical-veterinare înregistrate, care efectuează acţiunea de microcipare a câinilor, au obligaţia de a comunica Registrului de evidenţă a câinilor cu stăpân, în termen de 5 zile de la data implantului, numărul de microcip.
(3) Numărul microcipului este trecut de către medicii veterinari, în mod obligatoriu, în carnetul de sănătate al câinelui şi în paşaportul câinelui, după caz, ambele documente având serii şi numere unice, conform normelor stabilite de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(4) Registrul de evidenţă a câinilor cu stăpân este gestionat de către Colegiul Medicilor Veterinari.
(5) Identificarea câinilor cu stăpân este obligatorie şi se suportă de către aparţinător.
Articolul 134
Acţiunea de vaccinare antirabică a câinilor cu stăpân şi a celor ce urmează să fie daţi spre adopţie se efectuează numai după identificarea acestora.
(...)
15. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Articolul 14
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a)nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la art. 4 alin. (4) şi art. 133, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
b)nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la art. 1, 3, art. 4 alin. (1)-(3), art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (5), art. 8 alin. (1) şi (4), art. 131, 132, 134, 135 şi 136, precum şi a condiţiilor prevăzute în declaraţia-angajament, cu excepţia abandonului, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c)nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la art. 2 alin. (1) şi (2), precum şi la art. 10, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
d)împiedicarea participării reprezentanţilor asociaţiilor şi fundaţiilor pentru protecţia animalelor la acţiunile prevăzute la art. 11, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Constituie infracţiuni următoarele fapte şi se pedepsesc după cum urmează:
a)nerespectarea dispoziţiilor art. 6 alin. (2), precum şi cruzimile faţă de animale, prevăzute la
art. 6 alin. (2) din Legea nr. 205/2004 privind protecţia animalelor, cu modificările şi completările ulterioare, cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă penală de la 1.000 lei la 10.000 lei şi confiscarea câinilor;
b)nerespectarea dispoziţiilor art. 9, cu închisoare de la un an la 3 ani;
c)nerespectarea dispoziţiilor art. 13, cu închisoare de la 2 la 5 ani.
16. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Articolul 15
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, după caz, de persoane împuternicite, potrivit atribuţiilor de serviciu, din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Ministerului Afacerilor Interne, precum şi de inspectorii serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân din unităţile administrativ-teritoriale, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
17. La ANEXA nr. 1 litera A, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
3. Pardoselile trebuie să fie în pantă, cu scurgerea spre exterior sau în canalizare, pentru a împiedica acumularea apei pe zonele de acces. Pardoselile trebuie să fie făcute din materiale care pot fi uşor curăţate şi dezinfectate.
18. La anexa nr. 1 litera A, punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
9. Trebuie să existe un control în ceea ce priveşte încălzirea, ventilaţia şi umiditatea corespunzătoare, în vederea asigurării confortului animalelor.
(...)
.................................................................................................................................
5) NORMELE METODOLOGICE DE APLICARE A OUG 155/2001 . HOTARAREA GUVERNULUI NR. 1059/2013
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân
(...)
Art. 2.
Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea dispoziţiilor art. 5 alin. (7), art. 6 alin. (5), art. 13, art. 39 alin. (7) şi (8), art. 43, art. 47 alin. (1), art. 49 alin. (1) din Normele metodologice prevăzute la art. 1, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
b) nerespectarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1), art. 5 alin. (5), art. 6 alin. (1) şi (3), art. 9, 11, 17 şi art. 27 alin. (1) din Normele metodologice prevăzute la art. 1, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea dispoziţiilor art. 33 şi 34 din Normele metodologice prevăzute la art. 1, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
Art. 3.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către persoanele împuternicite, potrivit atribuţiilor de serviciu, din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, al direcţiilor sanitarveterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi al Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 4.
Contravenţiilor prevăzute la art. 2 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(...)
NORMELE METODOLOGICE DE APLICARE A OUG 155/2001
În vigoare de la 23.12.2013
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice reglementează măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă.
(2) Scopul prezentelor norme îl constituie reducerea numărului de câini fără stăpân, ameliorarea sănătăţii şi bunăstării câinilor din adăposturi, stoparea înmulţirii necontrolate a câinilor de rasă comună, prevenirea abandonului şi a pierderii câinilor, facilitarea recuperării câinilor pierduţi, promovării deţinerii responsabile a câinilor, reducerea apariţiei rabiei şi a altor zoonoze, reducerea riscurilor asupra sănătăţii oamenilor, prevenirea agresivităţii asupra oamenilor şi animalelor, precum şi reducerea comerţului ilegal şi a traficului cu animale.
Art. 2
În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) adăpost public - adăpost pentru câinii fără stăpân ce aparţine unităţilor administrativ-teritoriale şi deserveşte aceste unităţi, administrat de operatorii serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân;
b) adăpost privat - adăpost pentru câinii fără stăpân, care aparţine unei persoane juridice, asociaţie sau fundaţie care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei animalelor;
c) adopţie - procedura de preluare în proprietate a câinilor fără stăpân din adăposturi, de către persoane fizice sau juridice, cu respectarea prevederilor art. 5 din Legea nr.205/2004 privind protecţia animalelor, cu modificările şi completările ulterioare;
(...)
e) capturare - operaţiunea de prindere a câinilor;
f) câine agresiv - orice câine definit ca atare de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002 privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi sau agresivi, aprobată cu modificări prin Legea nr. 60/2003;
g) câine periculos - orice câine definit ca atare de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 60/2003;
h) câine utilitar - orice câine folosit de unităţile de poliţie, de jandarmerie, de alte unităţi militare, de unităţile vamale, de serviciile de securitate, protecţie şi pază, de persoanele cu dizabilităţi, precum şi orice câine folosit în caz de dezastre sau de către organizaţiile neguvernamentale în activităţile educative, terapeutice, de căutare şi salvare sau utilitare;
i) câine de rasă comună - orice câine care nu poate fi asimilat unei rase omologate;
j) examen medical - procedura efectuată de un medic veterinar de liberă practică organizat în condiţiile legii prin care se urmăreşte stabilirea statusului de sănătate al câinilor;
(...)
o) mijloc de identificare - orice dispozitiv de tipul microcipului, crotaliei, tatuajului, medalionului inscripţionat, care conţine informaţii necesare identificării deţinătorului câinelui, respectiv a serviciului public care a gestionat câinele;
p) identificare - operaţiunea prin care se ataşează câinelui un mijloc de identificare, precum şi operaţiunea de citire a mijlocului de identificare şi de stabilire a datelor de identitate ale deţinătorului câinelui sau a locului de provenienţă a acestuia;
q) înregistrare - operaţiunea prin care datele inscripţionate pe mijlocul de identificare al animalului, precum şi alte date sunt introduse în registrele de evidenţă a câinilor;
r) microcip - mijloc de identificare electronic omologat, care se implantează sub pielea animalului, în dreptul omoplaţilor, şi care conţine un număr unic criptat sub forma unui cod de bare ce poate fi citit cu ajutorul unui dispozitiv electronic;
s) sterilizare - operaţiune prin care se realizează suprimarea funcţiei reproducătoare a câinilor;
t) vecini - proprietarii spaţiilor locative care au cel puţin un perete comun cu spaţiul locativ în care urmează să fie adăpostiţi câinii adoptaţi din adăposturile publice;
u) unitate de ecarisare şi unitate de neutralizare a deşeurilor de origine animală - orice unitate definită ca atare la art. 2 alin. (1) lit. h) şi j) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/2005privind reglementări de neutralizare a deşeurilor de origine animală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 73/2006, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL XII
Sterilizarea şi vaccinarea câinilor. Menţinerea igienei de către deţinători
Art. 39
(1) Persoanele fizice sau juridice, asociaţiile şi fundaţiile pentru protecţia animalelor care deţin câini de rasă comună sau metişi ai acestora pe teritoriul ţării au obligaţia să îi sterilizeze până cel târziu la data de 1 ianuarie 2015.
(2) Deţinătorii câinilor de rasă comună sau metişilor fătaţi după data de 1 ianuarie 2015 au obligaţia să sterilizeze puii astfel:
a) femelele la vârsta de 4-6 luni;
b) masculii la vârsta de 6-8 luni.
(3) Câinii fără stăpân care nu aparţin rasei comune nu vor fi sterilizaţi în situaţia în care sunt revendicaţi sau adoptaţi.
(...)
(8) Deţinătorii de femele nesterilizate au obligaţia de a declara gestaţiile, fătările, precum şi numărul de pui fătaţi oricărui medic veterinar de liberă practică, organizat în condiţiile legii, sau medicului veterinar de liberă practică împuternicit în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Declararea gestaţiilor se face imediat ce acestea au fost sesizate de deţinător, iar declararea fătărilor şi a numărului de pui fătaţi se face în maximum 10 zile de la fătare.
(10) Medicii veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii, sau, după caz, medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care primesc declaraţiile prevăzute la alin. (8) înregistrează datele şi le introduc în Registrul de evidenţă a câinilor cu stăpân.
Art. 40
Efectuarea operaţiunii de sterilizare este consemnată în carnetele de sănătate ale câinilor şi în Registrul de evidenţă a câinilor cu stăpân de către medicii veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii.
Art. 41
(1) Consiliile locale pot subvenţiona total sau parţial sterilizarea câinilor cu stăpân ce aparţin rasei comune sau a metişilor acestora aflaţi pe raza unităţii administrativ-teritoriale, prin concesionarea, în condiţiile prevăzute la art. 8, a operaţiunilor de sterilizare către unul sau mai mulţi medici veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii.
(2) Deţinătorii de câini de rasă comună sau metişi ai acestora care doresc să beneficieze de subvenţionarea sterilizării câinilor pe care îi deţin depun o solicitare în acest sens la consiliile locale.
(3) Consiliile locale transmit persoanelor care au făcut solicitarea potrivit alin. (2) adresa cabinetelor medicale veterinare de liberă practică către care s-a făcut concesionarea sterilizărilor împreună cu un bon de ordine cu numele şi adresa deţinătorului câinelui, care va fi parafat şi semnat de medicul veterinar după efectuarea operaţiei de sterilizare.
Art. 42
(1) Se interzice sterilizarea câinilor de rasă comună sau a metişilor acestora a căror stare de sănătate nu permite efectuarea respectivei operaţii medicale, precum şi a câinilor utilitari.
(2) Motivele medicale ale exceptării câinilor de la sterilizare trebuie menţionate de medicul veterinar de liberă practică, organizat în condiţiile legii, în carnetul de sănătate al câinelui şi în Registrul de evidenţă a câinilor cu stăpân.
(3) Sterilizarea câinilor de rasă comună sau a metişilor acestora se poate efectua şi cu ajutorul clinicilor veterinare mobile.
Art. 43
(1) Deţinătorii de câini sunt obligaţi ca, la ieşirea cu aceştia în spaţiile publice, să aibă asupra lor carnetul de sănătate al acestora.
(2) În carnetele de sănătate ale câinilor este obligatorie consemnarea numărului microcipului, a sterilizării, în cazul câinilor de rasă comună şi al metişilor acestora, iar în cazul celor exceptaţi de la sterilizare, motivele medicale ale exceptării câinilor de la sterilizare.
Art. 44
În vederea menţinerii igienei în spaţiile publice, deţinătorii de câini au următoarele obligaţii:
a) să ridice dejecţiile produse de animalele pe care le deţin din spaţiile publice, din spaţiile adiacente acestora, din holurile şi din căile de acces ale spaţiilor locative;
b) să nu arunce dejecţii animaliere în spaţiile publice, în spaţiile adiacente acestora, în holurile şi în căile de acces ale spaţiilor locative.
(...)
Dispoziţii finale
Art. 50
(1) Serviciile pentru gestionarea câinilor fără stăpân au obligaţia de a raporta trimestrial direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti numărul de câini capturaţi, revendicaţi, adoptaţi, adoptaţi la distanţă, menţinuţi în adăposturi şi eutanasiaţi.
(...)
Art. 52
(1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin organele abilitate, în colaborare cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale pentru protecţia animalelor, monitorizează aplicarea prezentelor norme metodologice.
(2) Pentru efectuarea controalelor privind modul de aplicare a prevederilor prezentelor norme metodologice se pot realiza echipe mixte de control formate din persoane împuternicite, potrivit atribuţiilor de serviciu, din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi al Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Pentru îndeplinirea prevederilor prezentelor norme metodologice, persoanele împuternicite, potrivit atribuţiilor de serviciu, din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi al Ministerului Afacerilor Interne au acces în clădiri, adăposturi şi alte locuri unde sunt ţinute animale, precum şi dreptul de a solicita orice informaţie şi documentele necesare controlului.
(...)
...........................................................................
6) ORDONANTA DE URGENTA nr. 55/2002 republicata 2014 PRIVIND REGIMUL DE DETINERE AL CAINILOR PERICULOSI SAU AGRESIVI
Republicata in temeiul art. 248 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, cu modificarile ulterioare, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 55/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 10 mai 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 60/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 24 martie 2003.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin caini periculosi se intelege cainii apartinand urmatoarelor rase, grupate in doua categorii, dupa cum urmeaza:
a) categoria I: cainii de lupta si de atac, asimilati prin caracterele morfologice cu caini de tipul Pit Bull, Boerbull, Bandog si metisii lor;
b) categoria a II-a: cainii din rasele American Staffordshire Terrier, Tosa, Rottweiller, Dog Argentinian, Mastino Napolitano, Fila Brazileiro, Mastiff, Ciobanesc Caucazian, Cane Corso si metisii lor.
Art. 2
(1) Prin caini agresivi se intelege:
a) orice caine care, fara sa fie provocat, musca sau ataca persoane ori animale domestice in locuri publice sau private;
b) orice caine care participa la lupte intre caini sau care a fost antrenat in acest scop.
(2) Nu intra in categoria cainilor agresivi definiti la alin. (1):
a) orice caine care ataca sau musca o persoana care a patruns fara drept, in orice mod, intr-o proprietate privata sau publica protejata de acel caine;
b) orice caine folosit de unitatile de politie, de jandarmerie, de alte unitati militare, de unitatile vamale sau de serviciile publice de securitate, protectie si paza, care, aflandu-se in misiune, a atacat sau a muscat o persoana.
Capitolul II - Obligatiile detinatorilor de caini si conditiile detinerii acestora
Art. 3
(1) Proprietarii sau detinatorii temporari ai cainilor prevazuti la art. 1 trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba varsta minima de 18 ani;
b) sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
c) sa nu fi fost condamnati pentru savarsirea unei infractiuni contra persoanei.
(2) Proprietarii sau detinatorii temporari ai cainilor prevazuti la art. 1 si la art. 2 alin. (1) au obligatia sa inregistreze cainii la Asociatia Chinologica Romana, afiliata la Federatia Chinologica Internationala, si sa inscriptioneze in mod vizibil, la intrarea in apartament sau in imobil ori pe imprejmuirea aferenta imobilului respectiv, avertismentul "Caine periculos" sau, dupa caz, "Caine agresiv", printr-o placuta avand dimensiunile de cel putin 15 x 25 cm.
Art. 4
(1) Proprietarii de caini prevazuti la art. 1 au obligatia sa depuna la sediul politiei in a carei raza este situat imobilul in care este detinut cainele o adeverinta in fotocopie, eliberata de Asociatia Chinologica Romana, afiliata la Federatia Chinologica Internationala, din care sa rezulte incadrarea cainelui in categoriile prevazute la art. 1, precum si o declaratie pe propria raspundere cuprinzand urmatoarele date:
a) numarul de identificare al cainelui, aplicat prin tatuare sau microcip;
b) efectuarea vaccinarii antirabice si a rapelurilor, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
c) efectuarea sterilizarii cainilor prevazuti la art. 1 lit. a);
d) existenta unei asigurari de raspundere civila pentru eventualele pagube produse de cainii prevazuti la art. 1 lit. a).
(2) In cazul schimbarii adresei imobilului mentionat la alin. (1) proprietarii de caini incadrati la art. 1 au obligatia sa depuna in termen de 48 de ore, la sediul politiei in a carei raza se afla noua adresa, documentele prevazute la alin. (1).
(3) Pierderea sau decesul unui caine incadrat la art. 1, precum si instrainarea cainilor incadrati la art. 1 lit. b) vor fi declarate in termen de 48 de ore la sediul politiei in a carei raza se afla imobilul de detinere al cainelui.
Art. 5
Prevederile art. 3 si 4 nu se aplica unitatilor de politie, de jandarmerie, celorlalte unitati militare, vamilor si serviciilor publice de securitate, protectie si paza, precum si in cazul spectacolelor demonstrative organizate sau al unor filmari.
Art. 6
(1) Accesul cainilor prevazuti la art. 1 lit. a) in localurile publice, in mijloacele de transport in comun, precum si in alte locuri publice, cu exceptia drumurilor publice si a cailor de acces catre acestea, este interzis.
(2) Accesul cainilor prevazuti la art. 1 lit. a) in partile comune ale imobilelor in care sunt detinuti, pe drumurile publice si pe caile de acces catre acestea este permis numai daca acestia poarta botnita si sunt tinuti in zgarda si lesa sau ham de catre proprietar ori de catre detinatorul temporar.
(3) Stationarea cainilor prevazuti la art. 1 lit. a) in partile comune ale imobilelor prevazute la alin. (2) este interzisa.
(4) Accesul cainilor prevazuti la art. 1 lit. b), precum si al exemplarelor cu potential agresiv in localurile publice, in mijloacele de transport in comun, in locurile publice, precum si in partile comune ale imobilelor este permis numai daca acestia poarta botnita si sunt tinuti in lesa de catre o persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 3 alin. (1). In locurile special amenajate pentru caini accesul cainilor prevazuti in prezentul alineat este permis fara botnita si fara lesa.
(5) Proprietarul sau detinatorul temporar al cainelui, daca este insotit de acesta cand conduce animale izolate, in turma sau in cirezi, pe drumurile publice pe care accesul le este permis, nu se supune obligatiilor prevazute la alin. (1)-(4), ci are obligatia de a supraveghea cainele si de a impiedica atacul canin asupra unei persoane.
Art. 7
(1) Consiliile locale ale unitatilor administrativ-teritoriale sunt considerate proprietari ai cainilor fara stapan si ai cainilor care circula liberi, fara insotitor, in locuri publice, care nu au fost revendicati ori adoptati in conditiile prevederilor legale si au obligatia de a captura si escorta acesti caini, prin intermediul personalului calificat.
(2) Dispozitiile din Codul civil privind raspunderea pentru prejudiciile cauzate de animale se aplica in mod corespunzator.
Art. 8
(1) Dresajul si antrenamentul cainilor prevazuti la art. 1 sunt permise numai in centre speciale sau in alte locuri autorizate, stabilite prin hotarare de catre consiliile comunale, orasenesti, municipale sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Dresorii care activeaza in centrele speciale trebuie sa faca dovada pregatirii si atestarii lor profesionale si vor fi autorizati din 3 in 3 ani de o comisie formata din cate un reprezentant al Asociatiei Chinologice Romane, Ministerului Afacerilor Interne si al Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor. Autorizatia va fi vizata anual. Sunt permise dresajul si antrenamentul cainilor prevazuti la art. 1 de catre detinator, pe proprietatea sa, cu asumarea tuturor raspunderilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 9
Se interzice:
a) organizarea luptelor intre caini, antrenarea cainilor in acest scop si participarea cu caini la astfel de lupte, indiferent carei rase ii apartin cainii;
b) importul sau comercializarea cainilor prevazuti la art. 1 lit. a);
c) reproductia cainilor prevazuti la art. 1 si la art. 6 alin. (4), care nu au acte de origine recunoscute de Asociatia Chinologica Romana, afiliata la Federatia Chinologica Internationala;
d) abandonarea cainilor prevazuti la art. 1, art. 2 alin. (1) si la art. 6 alin. (4).
Art. 10
(1) Cainii prevazuti la art. 1 lit. a), indiferent de sex, vor fi obligatoriu sterilizati.
(2) Sterilizarea cainilor va fi confirmata in carnetul de sanatate de catre medicul veterinar care a efectuat interventia.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta proprietarii sau detinatorii temporari ai cainilor prevazuti la art. 1 lit. a) sunt obligati sa ii sterilizeze, pe cheltuiala proprie.
Art. 11
(1) In cazul cainilor prevazuti la art. 2 alin. (1), organele de politie, la sesizarea unei persoane sau a reprezentantului legal al acesteia ori din oficiu, avertizeaza proprietarul sau detinatorul temporar al cainelui sa ia toate masurile pentru prevenirea comportamentului canin agresiv.
(2) Daca proprietarii sau detinatorii temporari ai cainilor prevazuti la art. 2 alin. (1) nu iau masurile prevazute la alin. (1), politia poate dispune plasarea cainelui intr-un adapost, potrivit dispozitiilor art. 15 alin. (2), in cazul in care pericolul avut in vedere se mentine.
(3) Cheltuielile generate de intretinerea cainelui aflat sub supraveghere se suporta de catre proprietar sau de detinatorul temporar al cainelui.
Capitolul III - Infractiuni si contraventii
Art. 12
(1) Neluarea de catre proprietarul cainelui sau detinatorul temporar al acestuia a masurilor de prevenire a atacului canin asupra unei persoane, prevazute la art. 6, daca atacul a avut loc, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a produs urmari dintre cele prevazute la art. 193 alin. (2), art. 194 sau 195 din Codul penal, maximul special al pedepselor prevazute in aceste articole se majoreaza cu 2 ani.
(3) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este comisa din culpa, se aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 192 sau 196 din Codul penal.
(4) In cazul infractiunii prevazute la alin. (1), precum si in cazul in care fapta a produs urmarile prevazute la art. 193 alin. (2) sau art. 196 din Codul penal, actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate.
Art. 13
Introducerea in tara sau comercializarea cainilor din rasele prevazute la art. 1 lit. a) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 14
Fapta persoanei de a organiza lupte intre caini, de a-i pregati in acest scop, precum si de a participa cu caini la astfel de lupte constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
Art. 15
(1) Ridicarea cainilor in vederea confiscarii se face de catre politie, cu sprijinul personalului instruit in acest sens, angajat al consiliilor locale, in termen de cel mult doua zile de la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare.
(2) Cainii prevazuti la alin. (1) vor fi cazati in adaposturile Serviciului pentru gestionarea cainilor fara stapan, in vederea plasarii lor in grija organizatiilor pentru protectia animalelor, care vor proceda conform reglementarilor proprii.
Art. 16
Masura confiscarii prevazuta la art. 13 consta in capturarea, transportarea si pastrarea cainelui in adaposturile serviciilor pentru gestionarea cainilor fara stapan. Masura se dispune in conditiile legii de catre agentul constatator si se executa de catre personalul angajat al consiliilor locale, instruit in acest sens. Pastrarea si adoptia cainilor se fac in conditiile reglementarilor legale.*)
--------
*) Referitor la norma de trimitere la "masura confiscarii prevazuta la art. 13", aceasta nu se mai regaseste in art. 13 ca pedeapsa complementara, ca urmare a modificarii articolului la data de 1 februarie 2014 prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile ulterioare.
Art. 17
Nu constituie infractiune faptele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta daca victima actelor incriminate a patruns fara drept, in orice mod, intr-o proprietate privata sau publica protejata de caine ori daca interventia cainelui a fost determinata de apararea proprietarului sau a detinatorului temporar, victima iminenta a unei infractiuni de violenta savarsite impotriva sa.
Art. 18
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neluarea masurilor de prevenire a atacului canin de catre proprietarul sau detinatorul temporar al cainelui, daca fapta s-a soldat cu ranirea sau cu uciderea unui animal domestic;
b) neanuntarea la politie a pierderii sau a decesului cainilor prevazuti la art. 1, de catre proprietar sau de catre persoana care ii are in paza, in termen de 48 de ore de la constatare;
c) nerespectarea prevederilor art. 3 si ale art. 4 alin. (1) si (2);
d) nerespectarea prevederilor art. 8, art. 9 lit. c) si ale art. 10;
e) nerespectarea prevederilor art. 6;
f) nerespectarea art. 9 lit. d).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 100 lei la 500 lei;
b) cele de la lit. c) si d), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei;
c) cele de la lit. e) si f), cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei.
Art. 19
(1) Fapta persoanei care produce cainelui, in orice mod, o suferinta nejustificata ori il provoaca la reactii agresive constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) proprietarul sau detinatorul temporar al cainelui provocat este absolvit de orice raspundere.
Art. 20
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii politiei sanitare veterinare si de catre personalul anume desemnat din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 18 si la art. 19 alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv ale art. 28 alin. (1).
Capitolul IV - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 21
(1) In termen de cel mult 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta cainii vor fi in mod obligatoriu identificati si inregistrati potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, emis in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Proprietarii sau detinatorii temporari de caini care pot fi incadrati la art. 1 au obligatia de a prezenta cainii la Asociatia Chinologica Romana, afiliata la Federatia Chinologica Internationala, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in vederea evaluarii si incadrarii lor in una dintre categoriile prevazute la art. 1.
(3) Pana la infiintarea Autoritatii de Supraveghere Canina cainii mentionati la art. 1 vor fi inregistrati si identificati prin tatuaj, pe cheltuiala proprietarului sau a detinatorului temporar, de catre asociatia prevazuta la alin. (2), mentionandu-se codul in carnetul de sanatate si in adeverinta eliberata.
(4) Cainii incadrati la art. 1, lasati in libertate si care nu pot fi identificati, vor fi capturati de catre serviciile pentru gestionarea cainilor fara stapan si vor fi eutanasiati conform dispozitiilor legale.
Art. 22
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta proprietarii sau detinatorii temporari ai cainilor prevazuti la art. 1 sunt obligati sa depuna la sediul politiei declaratia prevazuta la art. 4.
Art. 23
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se infiinteaza Autoritatea de Supraveghere Canina in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii de Supraveghere Canina va fi aprobat in termen de 30 de zile de la infiintarea acesteia, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(...)