Metodele de succes: subvenționarea și abandonul
METODELE DE SUCCES: SUBVENTIONAREA SI CONTROLUL. CADRUL TEHNIC.
#prevenire #rezolvareaproblemeicainilorfarastapan
☑️ Cadrul tehnic privind subvenționarea sterilizării și microciparii câinilor cu stăpân de rasa comuna și metisi și controlul carnetelor de sănătate, la poarta, in masa.
Cele două teme reprezintă soluțiile de impact, proactive, nereactive, preventive, ieftine, umane, eficiente, rapide, moderne, inovative, pentru a rezolva eficient și pentru totdeauna problema cainilor fara stăpân care apar pe strada, prin abandon, din gospodării
Microciparea câinilor cu stăpân este obligație legală prevăzută de OUG 155/2001, art. 8, alin. (4) si este obligatorie pentru toți câinii. Sterilizarea câinilor de rasa comuna cu stăpân este obligație legală prevăzută OUG 155/2001, art. 13 ^2 și este obligație legala numai pentru câinii metiși și de rasa comuna.
Amenzile pornesc de la 5000 lei.
OUG 155/2001 privind gestionarea câinilor fără stăpân și HG nr. 1059/2013 (Normele de aplicare) prevad subvenționarea câinilor de rasa comuna și metiși de la bugetul local și județean.
☑️ MASURA SUBVENTIONARII
Legislația care reglementează subvenționarea este data de art. 2 ^1, alin. (1) din OUG 155/2001, care prevede posibilitatea subvenționării de catre consiliile locale și de către consiliile județene:
"In vederea reducerii populației de câini fără stăpân, autoritățile administrației publice locale, respectiv consiliile locale, Consiliul General al Municipiului București și consiliile județene pot asigura din bugetul local subvenționarea costurilor privind sterilizarea, respectiv, după caz, identificarea și înregistrarea câinilor cu stăpân ce aparțin rasei comune sau a metișilor acestora aflați pe raza unităților administrativ-teritoriale, prin contractarea acestor activități, conform legislației în vigoare, cu unul sau mai mulți medici veterinari de liberă practică, organizați în condițiile legii".
De asemenea, art. 41 din HG 1059/2001 specifica faptul că proprietarii de caini metiși și de rasa comuna care au domiciliul pe raza localitatii trebuie sa adreseze o solicitare scrisa catre Consiliul local daca doresc sa beneficieze de sterilizare gratuita, sterilizare gratuita pe care Consiliul local o poate acorda:
"Articolul 41
(1) Consiliile locale pot subvenționa total sau parțial sterilizarea câinilor cu stăpân ce aparțin rasei comune sau a metișilor acestora aflați pe raza unității administrativ-teritoriale, prin concesionarea, în condițiile prevăzute la art. 8, a operațiunilor de sterilizare către unul sau mai mulți medici veterinari de liberă practică, organizați în condițiile legii.
(2) Deținătorii de câini de rasă comună sau metiși ai acestora care doresc să beneficieze de subvenționarea sterilizării câinilor pe care îi dețin depun o solicitare în acest sens la consiliile locale.
(3) Consiliile locale transmit persoanelor care au făcut solicitarea potrivit alin. (2) adresa cabinetelor medicale veterinare de liberă practică către care s-a făcut concesionarea sterilizărilor împreună cu un bon de ordine cu numele și adresa deținătorului câinelui, care va fi parafat și semnat de medicul veterinar după efectuarea operației de sterilizare.
Demararea subvenționării in localitățile în care inca nu s-a subvenționat și creșterea sumelor alocate subvenționării in localitățile în care deja s-a subventionat, este importanta. Acum sumele pentru subvenționare sunt mici iar sumele pentru eutanasie sunt mari. Ideal este sa fie inversate."
Câinii cu stăpân se înmulțesc necontrolat in gospodării, dând naștere la produși nedoriți, in exces, care sunt ulterior aruncați pe domeniul public. Așa apar maidanezii, prin reproductie necontrolata in proprietate privata. Cainii cu stăpân generează câinii fără stăpân.
Domeniul public se realimentează periodic, la fiecare fătare, iar bugetul public al localităților se incarca, de asemenea, la fiecare fatare. Gestionarea aportului de produși nedoriți, aruncați pe strada, înseamnă multi bani cheltuiți. Situația trenează an de an.
Creșterea sumelor alocate subvenționării înseamnă, paradoxal, scăderea cheltuielilor comunității pentru câini. Căci creșterea numărului de câini sterilizați și scăderea abandonului înseamnă scăderea eutanasiei și reducerea cheltuielilor localității. De aceea, creșterea sumelor alocate subvenționării are o mare importanță, aducând economii mari localitatii! Banii economisiți de localitate pot fi investiti în școli, drumuri, sănătate, etc.
☑️ MASURA CONTROLULUI.
Totuși, realitatea arată că subvenționarea nu este suficientă.
Controalele carnetelor de sănătate din casa in casa, la poarta, apartinand câinilor cu stăpân din București, au scos la iveală în 2023 că doar 30% dintre proprietarii de câini de rasă comuna și metiși au fost responsabili și au sterilizat câinii lor înainte ca poliția locală sa bata la poarta pentru control! București oferise până atunci subvenționarea sterilizarii in fiecare an. Dar proprietarii nu au vrut să ducă animalele la sterilizare până când poliția nu le-a bătut la usa.
Deducem că in localitățile în care nu a existat subvenționare an de an, ci doar sporadic sau niciodată, procentul câinilor de rasa comuna și metiși sterilizati este și mai mic, probabil că este undeva la 5-10%. In aceste localitati abandonul este imens! Aceasta înseamnă că eforturile administrative de a rezolva abandonul și capturarea câinilor sunt mari! Cheltuielile cu prinderea, cazarea și eutanasia sunt imense (aprox. 800-1500 lei/câinele, la operatorii privați care concesionează serviciul de gestionare de la primarie). Eutanasia este inca solutia in multe localităti din tara. Controalele carnetelor de sănătate din casa în casă sunt indispensabile și se dovedesc a fi rezolvarea problemei.
In acest moment, Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor- ASPA și Poliția locală a Municipiului București oferă un model de bune practici. De asemenea, am întâlnit acest model de bune practici în 2023 și in județul Giurgiu. Probabil că și în alte localități exista acest exemplu.
Acțiunea de inovație și de impact a ridicat în București numărul de sterilizari subvenționate de la 200 la 500 câini, lunar.
Cum arata un control in Bucuresti? Se realizează de către echipe mixte, compuse din persoane cu atribuții de serviciu de constatare și sancționare din cadrul Politiei locale a Municipiului București (Serviciul Poliția animalelor și Serviciul Ordine Publică) și din specialiști ASPA, însoțiți de voluntari.
Echipele mixte participa pe teren organizate pe grupe. Ele primesc străzi diferite. O echipa controlează carnetele de pe 1-4 strazi, in functie de lungimea strazilor. Echipa este compusa din doua persoane: un polițist local (uneori, din doi polițiști) și un reprezentant ASPA.
Echipele mixte sunt însoțite de echipe de sprijin din cadrul Poliției naționale, Poliției locale sau Jandarmeriei, ce supravegheaza zona de control sub aspectul securității și a bunei desfășurări a controlului.
Acțiunea de verificare și control se desfășoara săptămânal. Ziua stabilita pentru acțiune are în vedere vremea. Controlul carnetelor se desfășoară la poarta, nu se intra in curte. Tonul polițistului este unul amabil, politicos, neimpunator. Rolul acțiunii este de a face cetățenii să intre în legalitate, nu de a intimida. Proprietarii simt aceasta și de cele mai multe ori primesc poliția cu curiozitate, mirare, urmată de entuziasm. Proprietarii sunt rugati sa aducă doua documente, carnetul de sănătate al câinelui și cartea lor de identitate. Reprezentantul ASPA verifica documentul de sănătate al cainelui și trece în tabel strada, numărul de imobil, și datele câinelui rasa, culoarea, sexul, talia. Daca exista, trece numărul microcipului și sterilizarea. Daca microciparea sau sterilizarea nu exista, după caz, proprietarul primește o notificare de la polițistul local, cu rol de avertisment, pentru ca într-o lună de zile să se pună în legalitate. Reprezentatul ASPA înmânează un flyer proprietarilor de câini de rasă comuna și metiși și îi invită la campania de sterilizare gratuita desfășurată de ASPA la clinica mobila, in weekend, pentru a steriliza și microcipa gratuit. Proprietarii de rase sunt îndrumați către cabinetele veterinare. Odată puși în legalitate, proprietarii trebuie să trimita la Serviciul Poliția animalelor, pe WhatsApp, dovada de rasa, dovada de microcipare și de sterilizare, după caz, împreună cu notificarea primită de la poliție. Proprietarii care nu sunt acasă primesc in posta o invitație, asemănătoare cu notificarea primită de către cei care sunt acasă. Amenda pentru nepunere in legalitate este uriașă, între 5.000-10.000 lei. Totuși, majoritatea proprietarilor aleg sa se pună în legalitate. Anul acesta acțiunea a reușit să ajungă pentru a doua oară la poarta unor gospodării și roadele acțiunii inițiale s-au văzut: majoritatea proprietarilor aveau câinii microcipati și sterilizați, aveau carnete de sănătate.
Doar gestionarea câinilor fără stăpân, fara gestionarea câinilor cu stăpân, nu poate rezolva problema maidanezilor.
Legislația românească, la acest capitol, inca mai trebuie armonizata cu cea europeană. Convenția europeană pentru protectia animalelor de companie, ratificată de Romania prin Legea 60/2004, solicita masuri împotriva abandonului și subliniază importanța educării proprietarilor. Convenția europeană recomanda sterilizarea pentru prevenirea reproducerii necontrolate. In Romania măsurile de prevenire, respectiv, sterilizarea și educația, sunt aplicate insuficient. Conform legislației europene, identificarea și trasabilitatea animalelor sunt esențiale pentru combaterea abandonului. Divergența: lipsa controalelor eficiente împiedică respectarea legislației naționale și a standardelor europene privind bunăstarea animalelor și responsabilitatea proprietarilor. Romania nu are programe naționale coerente pentru educarea proprietarilor, deși Convenția europeană subliniază importanța acestora.
Trecând de la București la Romania, avându-se în vedere posibilitățile diferite ale localităților, controlul poate fi realizat în formula mixta in municipii și orase. In comune, acolo unde nu exista poliție locală, ele pot fi realizate de către împuterniciti ai primarului. Ei pot să verifice punerea în legalitate a proprietarilor de caini așa cum verifică, de exemplu, respectarea colectarii selective de către cetățeni sau prezenta autorizației de construire.
Echipele mixte, prevăzute și de OUG 155/2001, la art. 15, sunt compuse din specialiști cu atribuții de serviciu complementare. Pe de o parte, din specialiști atribuții de constatare a contravențiilor si aplicare a sanctiunilor, potrivit competentei, (polițiști, medici veterinari, polițiști locali), și pe de altă parte, din reprezentanti fara atribuții de constatare a contravențiilor și aplicare a sanctiunilor (angajati din aparatul de specialitate a primarului, de la serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân, serviciului mediu, salubritate, de la consiliului județean-biroul cu atribuții pentru protectia animalelor, precum și voluntari din protectia animalelor invitați la acțiune după o sesiune prealabila de recrutare și de informare).
Cu cât localitatea este mai mare, cu atât resursele umane alocate controlului în masa trebuie sa fie mai mari. Aceasta este, într-adevăr, una dintre problemele principale.
Autoritatile cu atribuții de constatare a contravențiilor si aplicare a sancțiunilor, potrivit competentei, care pot asigura verificarea și controlul in masa al carnetelor de sănătate ale câinilor cu stăpân, pot fi:
a) potrivit OUG 155/2001 privind câinii fără stăpân, art. 15, ("Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac, după caz, de persoane împuternicite, potrivit atribuțiilor de serviciu, din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Ministerului Afacerilor Interne")
respectiv, reprezentanții politiei municipale/orășenesti/ai secției de poliție rurală/ai postului de poliție comunal, reprezentantii serviciilor județene, din cadrul IPJ (Biroul Protectia Animalelor- BPA, Serviciul "Ordine și Liniște Publica") și reprezentanții DSVSA- Compartimentul "Bunăstarea animalelor"
b) potrivit Legii Poliției locale nr. 155/2010, art. 6, lit. e), reprezentanții Poliției locale din localitatea pe raza căreia se desfășoara controlul, din cadrul Serviciului "Politia animalelor", (daca exista) și din cadrul Serviciului "Ordine Publica"
c) un împuternicit al primarului, potrivit 155/2001 privind câinii fără stăpân, art. 15 ("precum și de inspectorii serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân din unitățile administrativ-teritoriale").
Acesta poate fi un inspector din primărie, care poate realiza controlul așa cum realizeaza controlul in localitate pe partea de colectare selectivă a gunoiului sau pe autorizații de construire . Și, desigur, și polițiștii locali pot fi imputerniciti ai primarului.
Controalele pot fi realizate și în baza HG 984/2005 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor, art. 3, libera b, punctul 9. Avantajele aplicării HG sunt că amenzile sunt mai mici și pot fi aplicate în special la tara, unde veniturile sunt mai mici: amenzile sunt cuprinse intre 720 și 1500 lei.
Iată conținutul întregului articol:
"prevede sancționarea
b) cu amendă de la 720 lei la 1.500 lei, în cazul faptelor săvârșite de persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei, în cazul faptelor săvârșite de persoanele juridice"
pentru
"9. deținerea sau transportul de animale neidentificate și neînregistrate, fără documente sanitare veterinare". Legislația HG este aplicata in special de către medicii veterinari.
Doar astfel, localitatea "va scăpa" de nenumăratele rânduri de caini abandonați neîntrerupt de proprietari. Doar astfel, "se închide robinetul". Doar astfel localitatea nu va mai avea cheltuieli uriașe pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Controalele carnetelor de sănătate din casa în casă sunt indispensabile și se dovedesc a fi rezolvarea problemei, mai mult decât subvenționarea. Ele nu trebuie minimalizate sub nici o forma. "Unde-i lege, nu-i tocmeala". Controlul poate dermina, mai mult decât orice, ca proprietarii sa se pună în legalitate.
Câinii cu stăpân generează câinii fără stăpân. Reproducția necontrolata in gospodarii a câinilor cu stăpân, da naștere la produsi in exces, care sunt abandonați ulterior pe strada. Domeniul public se realimentează periodic, la fiecare fătare, iar bugetul public al localităților se incarca, de asemenea, la fiecare fatare. Gestionarea aportului de produși nedoriți, aruncați pe strada, înseamnă multi bani cheltuiți. Situația trenează an de an. Subvenționarea sterilizării și microciparii câinilor cu stăpân de rasa comuna și metiși, împreună cu controlul carnetelor de sănătate la poarta, din casa in casa, reprezintă soluțiile în gestionarea preventivă.
Masurile propuse reduc eficient numărul câinilor fără stăpân, reduc costurile generate de acestia, sporesc siguranța cetatenilor pe stradă si reprezenta o forma de gestionare superioara, umană.
Președinte Marcela Pîslă,
0741508632, 0762221784
asociatia_cutu_cutu3@yahoo.com
www.cutu-cutu.ro
09.12.2024